Joe gaat weer tot 2000 tellen

Joe gaat weer tot 2000 tellen

 

Bekende artiesten nemen presentatie over

 

Logo-JOE-FM

 

Joe gaf eergisteren het startschot voor een nieuwe Top 2000. DJ’s Jan Bosman en Alexandra Potvin mochten tijdens de ochtendshow van ‘Sven & Anke’ tekst en uitleg geven. Zoals het hoort… kunnen de luisteraars zelf hun favorieten kiezen door drie nummers aan te duiden, of zelfs een complete top 20. Wie zijn of haar lievelingen niet terugvindt, kan ook nog eens extra suggesties doen…
Dit jaar komt Joe met een extraatje op de proppen: elke avond neemt een artiest van eigen bodem of een internationale ster de presentatie even over. Enkele sterke namen worden naar voren geschoven. We noteerden alvast: Mel C, Jermaine Jackson, Natalia, James Blunt, Marco Borsato, OMD, Clouseau, Soulsister, Niels Destadsbader, Regi en K’s Choice zullen de microfoon overnemen. Overdag wisselen, naar aloude gewoonte, Joe-duo’s elkaar af.

 

Joe-Top-2000

Mel C, Jermaine Jackson en Natalia

 

Voor het eerst staat de bijna volledige lijst al online. Enkel de top 3 blijft nog even geheim, daarvoor blijft het nog afwachten tot vrijdag 13 oktober. Dan weten we meteen of Abba’s ’Dancing Queen’ van haar troon is gestoten. ‘Summer of ’69’, vorig jaar nog goed voor de tweede plek, is in elk geval al uit de top 3 gevallen.
Het is inmiddels al de tiende keer dat de Top 2000 wordt uitgezonden. Er wordt afgetrapt op 1 oktober. Mee doen kan nog steeds via deze link.

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

Jos Gurdebeke & echtgenote Joe-FM

Jos Gurdebeke & echtgenote Iris bij Joe…

 

eb690-140731294-1034

 

 

Advertenties

Rusland kiest voor DRM+

Rusland kiest voor DRM+

 

DAB+ heeft te veel nadelen in uitgestrekt land

 

drmlogo.jpg

 

Rusland heeft zich uitgesproken tegen de invoering van DAB+. Het land opteert in de plaats daarvan voor DRM+.
De beslissing werd op 11 september genomen door het Russische ministerie van digitale ontwikkeling, communicatie en massamedia. Rusland zal nu bij de ITU Radio Regulations in Geneve een aanvraag indienen om naast de bekende FM-band (87,5-108 MHz) ook de frequenties in OIRT band (65,9-74 MHz) te gebruiken voor DRM+.

 
De DRM+ techniek maakt parallelle distributie van analoge en digitale radioprogramma’s mogelijk. Op één frequentie zijn maximaal drie digitale programma’s mogelijk.

 
Rusland was geïnteresseerd in het invoeren van DAB+, maar verschillende factoren speelden in het nadeel. Zo hebben de lagere frequenties in de OIRT- en FM-banden een ​​beter bereik in het uitgestrekte land. De VHF-structuur kan beter worden weergegeven in digitale technologie. Bovendien wordt Band III, die in Europa grotendeels wordt voorbehouden aan DAB (+), in Rusland nog steeds gebruikt voor (analoge) televisie.

 

DRM+ gebruikt overigens dezelfde digitale codec als DAB+. Het enige verschil is dat de benaming DRM+ wordt gebruikt voor de FM-band, terwijl DAB+ altijd verwijst naar Band III (170-240 MHz). De DRM zonder plus verwijst dan weer naar de lange- en korte golf, maar die standaard lijdt al jaren een zieltogend bestaan.

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

5524c-140731294-1061

 

 

Was Noorse uitschakeling FM een fout?

Was Noorse uitschakeling FM een fout?

 

Centrumpartij wil alle FM-frequenties weer actief

 

-Noorwegen-

 

Uitstel FM
Noorwegen switchte vorig jaar als eerste in Europa, en categoriek, van FM naar DAB+. Dat gebeurde gefaseerd: op 11 januari 2017 in de eerste regio’s, en op 13 december 2017 de laatste. Er werd ook plaats gemaakt voor lokale DAB+, van de 187 actieve lokale radiostations op FM hadden er al 84 een licentie én een frequentie in het nationale DAB-blok.
Was het echt een droomscenario? Voor de Zweedse FM-radio’s is er nog geen plan om te stoppen, zij blijven ook in Noorwegen te beluisteren. Het zijn niet de enige. Een aantal omroepen in Oslo weigerde in december te stoppen op FM, en waren in overtreding. In de grootste delen van het land werd dan maar beslist om hen te laten doorgaan tot in 2021.

 

Verwarring
Er duiken echter nog andere hindernissen op. Zo wees een onderzoek in het voorjaar wel uit dat de luistertijd op DAB+ stabiel zou gebleven zijn ten opzichte van de uitgeschakelde FM. Begin augustus bleek uit een ander onderzoek dat meer dan de helft van de inwoners van Noorwegen ontevreden was, vooral omwille van slechte ontvangst DAB+, en de extra kosten.
Volgens het onderzoeksbureau TNS Kantar zouden de cijfers van de NRK (openbare omroep, 65 tot 70%) ondertussen met 20% gezakt zijn. Er is natuurlijk ook verwarring bij de luisteraars, omdat nog wel Zweedse omroepen, en Noorse lokale radio’s ontvangen worden op FM, maar niet langer de NRK. Waarschijnlijk zal dit een licht gewijzigd luistergedrag opleveren. Daarnaast is er door een ruimere keuze aan commerciële omroepen op de Noorse DAB+ een veel ruimere keuze en die doen het wél uitstekend in de luistercijfers.

 

Noorwegen-DAB

 

Uitschakeling een fout?
De eerder conservatief ingestelde centrumpartij (Senterpartiet), die haar kiezers vooral op het platteland haalt en die in het Noorse parlement in de oppositie zit, wil nu dat alle FM-frequenties opnieuw geactiveerd worden. Zij lieten zich eerst leiden door een positief advies dat alles goed voorbereid was, doch stellen nu dat het fout was om het hele nationale netwerk uit te schakelen, vooral omdat DAB+ (volgens hen) nog niet helemaal ‘rijp’ was. Dat is een bocht van vele graden.

 
In andere landen
Ook bij ons is er ondertussen een plan in twee snelheden. Publieke en landelijke omroepen zijn op DAB+ overgestapt, doch kunnen voorlopig ook op FM blijven uitzenden. Voor de lokale omroepen is er geen plaats vrijgemaakt op DAB+, zij blijven zeker op FM, en er wordt zelfs overwogen om ze daar te houden.
In Nederland wordt eveneens gewacht met het opheffen van FM. Er zou daar slechts 13% van de luisteraars af en toe naar DAB+ luisteren, terwijl er dagelijks toch 70% via verschillende media de radio aan heeft staan. In Duitsland was de openbare omroep afgelopen week ook nogal ontevreden over gedaalde luistercijfers.

 

DABinter

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

5524c-140731294-1061

De ‘café-politiek’ van MIG

De ‘café-politiek’ van MIG

 

Reeks babbels n.a.v. de gemeenteraadsverkiezingen

 

RADIO-MIG

De gemeenteraadsverkiezingen staan voor de deur. Er nààst kijken wordt weer moeilijk. Affiches, plakborden, raamstickers… Ze zijn alomtegenwoordig, maar behalve dodelijk saai, slim bedacht of enigszins grappig, wordt de modale kiezer er niet veel wijzer van. Ligt daar een taak voor ieder zichzelf respecterend lokale radiostation om het hoekje te wachten? Ja dus…
MIG, de omroep voor de regio’s Geraardsbergen, Ninove en Zottegem trekt daarom vanaf maandag 17 september – morgen dus, op café met alle lijsttrekkers uit de streek. Enkel Vlaams Belang Geraardsbergen kon zich niet vrijmaken voor een gesprek.

 

Radio MIG duikt in het politieke leven van de deelnemers. De drie steden uit hun zendgebied worden uitgespit. Dat gebeurt elke werkdag met een gesprek met één lijsttrekker van één politieke partij. Goed voor achttien gesprekken.
Reporters Dorien, Ellen en Jonas trekken met elke lijsttrekker op café en luisteren naar hun ambities voor de komende zes jaar. Maar er wordt ook teruggeblikt op de voorbije legislatuur. Wat liep er goed, en wat kon er beter? Hoe liggen de politieke kaarten en zijn er al voorakkoorden?
Radio MIG kan je in Geraardsbergen beluisteren via 104.9 FM, in Ninove via 106.2 FM en in Zottegem via 105.2 FM. Alle gesprekken komen integraal op radiomig.be.

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

bab04-140731294-545

DVB-T: Zwitserland volgt Vlaanderen

DVB-T: Zwitserland volgt Vlaanderen

 

Maar heeft wel een ‘eleganter’ oplossing

 

De Vlaamse publieke omroep, ‘ons aller VRT’, staat niet alleen in haar besluit om te stoppen met digitale ethertelevisie. Ook in Zwitserland zet de SRG-SSR (Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft – Société suisse de radiodiffusion et télévision), er in 2019 een punt achter. Toch is er een wezenlijk verschil. De Zwitsers voorzien wél degelijk een mogelijkheid om zelf àlle landgenoten te blijven bedienen, terwijl dit in Vlaanderen niét het geval is. Tenminste, er is geen gratis alternatief.

Tachtig procent van de Zwitsers heeft een kabelaansluiting, de overige twintig procent een satellietschotel. Slechts enkele tienduizenden kijken naar de publieke televisie via de ether. Daarom hebben alle betrokkenen nu besloten om niet langer te investeren in de nieuwe DVB-T2 techniek. Jammer voor kijkers in de grensregio’s met Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië. Via de Eutelsat Hotbird worden alle kanalen weliswaar in HD aangeboden, maar om te kijken is een smartcard nodig die enkel in… Zwitserland koop is.

 

DVB-T2_Logo

 

Dit kan ook in Vlaanderen!

Terug naar het land van Leie, Schelde & Maas nu. In tegenstelling tot in Vlaanderen kunnen Zwitsers dus een smartcard aanvragen en krijgen om verder gratis te kijken naar de publieke kanalen. Uiteraard betalen ze er nog hun ‘radio en tv-taks’. Gratis is ook daar dus niet voor niets. Maar… stel dat de VRT ook met TV Vlaanderen, de toekomstige aanbieder van het publieke tv-aanbod via de ether – tegen betaling -, een gelijkaardige afspraak zou maken. Iedere Vlaming betaalt immers wel degelijk kijk- en luistergeld via de reguliere belastingen. Met deze algemene inkomsten wordt de héle VRT gefinancierd.

Een satelliet-ontvanger kost tegenwoordig maar evenveel als een DVB-T2 (HEVC) ontvanger. Bovendien zijn Radio 1 en Radio 2 ook FTA (Free To Air = gratis) te ontvangen via TV Vlaanderen op satelliet. Bijgevolg mogen we ervan uitgaan dat de Vlaamse publieke omroep TV Vlaanderen daarvoor een bijdrage betaalt. Kortom, dit zou dus ook kunnen voor de drie openbare tv-kanalen; één, Canvas en Ketnet.

We gaan nog even verder. VRT stopt straks de verspreiding van het BVN TV-project (televisie voor Vlamingen in het buitenland, samen met de Nederlandse NPO), via de Astra 1-satelliet. Een besparing die kan geïnvesteerd worden in TV Vlaanderen… om de publieke televisie FTA te maken. Het zal stukken goedkoper zijn dan de veertig miljoen euro die de openbare omroep nu moet betalen aan Norkring. Al bestaan er ernstige twijfels over dat bedrag.

° BVN blijft wel via de Hotbird te volgen.
° Lijst van DVB-T-zenders in Zwitserland

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

5524c-140731294-1061

Duitsland: 12 miljoen DAB+-radio’s verkocht

Duitsland: 12 miljoen DAB+-radio’s verkocht

 

Digitale etherradio wint snel terrein bij de oosterburen

 

Digitale etherradio blijft terrein winnen bij onze oosterburen. In 2018 gingen er reeds 1,92 miljoen DAB+ontvangers over de toonbank. Dat is iets meer dan vorig jaar. Inmiddels staat de teller op een totaal van 11,84 miljoen verkochte toestellen.
Maandag jongstleden, 3 september, werden tijdens de Internationalen Funkausstellung (IFA) in Berlijn de nieuwe onderzoeksresultaten bekendgemaakt. En opnieuw blijkt de verkoop van digitale ontvangers gestegen. Inmiddels luisteren 12,7 miljoen Duitsers regelmatig via DAB+ naar de radio, waardoor er nu een aandeel wordt behaald van 18,1% (+2,4% tegenover vorig jaar). 17% van de huishoudens heeft de beschikking over minstens één DAB+-ontvanger (+1,9%).

 

DAB-Duisland-so-klar-800x445

 

Verschil per deelstaat
Sinds augustus 2011 kent Duitsland landelijke radio via DAB+. De landelijke multiplex, waarop onder meer Radio Bob, Sunshine Live, Deutschlandfunk, Schlagerparadies, Klassik Radio, Energy en Absolut Relax uitzenden, zijn momenteel vrijwel overal te ontvangen.
De landelijke publieke zender Deutschlandfunk Kultur heeft via DAB+ zelfs al een betere dekking dan via FM. Later dit jaar zetten Deutschlandfunk en Deutschlandfunk Kultur reeds hun eerste FM-zenders uit. Daarnaast zijn er in elke deelstaat één of meerdere regionale multiplexen in de lucht met regionale stations.
Het aanbod wisselt per deelstaat. In het zuiden zijn ook vrijwel alle regionale commerciële omroepen via DAB+ te beluisteren, terwijl men in het noorden iets terughoudender is. Alleen in Hamburg en Bremen zijn ook regionale commerciële stations digitaal in de lucht.

 
Beieren aan kop
Beieren is de belangrijkste markt geworden. Niet minder dan 22,3% van de huishoudens heeft er de beschikking over minstens één DAB+-radio. In absolute aantallen gaat het om 1,4 miljoen huishoudens. Vrijwel alle radiostations in Beieren zenden inmiddels uit via het digitale platform.
Baden-Württemberg volgt op de tweede plaats met 18,7%. Ook hier zijn zowat alle radiostations die op FM uitzenden ook via digitale etherradio beschikbaar. Hekkensluiter is Nedersaksen met 14,1%. Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien er alleen de landelijke stations een fatsoenlijke dekking via DAB+ hebben. De publieke omroep NDR is haar netwerk nog aan het uitrollen en de regionale commerciële stations ontbreken voorlopig.

 

Inmiddels zijn er ook al 4,4 miljoen auto’s met een DAB+-radio aan boord. Een jaar geleden waren dit er 3,7 miljoen. Ongeveer 40% van alle nieuwe auto’s heeft de beschikking over een digitale radio. (radio.nl)

Bekijk HIER een video !

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

5524c-140731294-1061

 

 

DVB-T:Dank dat u bij ons was

Dank dat u bij ons was

VRT antenne TV wordt TV-Vlaanderen antenne-tv

 

Omdat ik op deze blog eerder al gewag maakte over het stopzetten van de (gratis) DVB-T beelden (digitale ether televisie) van de VRT publiceer ik graag ook onderstaande tekst die verscheen op RadioVisie.

 

TV-antenne

 

RadioVisie wil graag een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.

 

VRT-NU

 

“Dank dat u bij ons was” is een nieuw vierdelig Canvas-programma over tv-journalistiek naar aanleiding van veertig jaar Martine Tanghe als nieuwsanker. Maar het zou ook een – weliswaar heel cynische – verwijzing kunnen zijn naar de VRT antennekijker… Die zijn tv-beeld gaat op 1 december op zwart. Geen slotaflevering van Professor T. voor de VRT-antennekijkers.

 

Van algemeen nut – VRT antenne-tv
De VRT zendt al sinds eind mei 2004 uit via digitale antenne (DVB-T). Dat is de digitale opvolger van de analoge antenneuitzendingen welke een jaar of tien geleden stopgezet werden. De kijker had immers het betere digitale antenne alternatief. Een eenvoudigeDVB-T ontvanger, al dan niet ingebouwd in de tv en een kleine binnenhuisantenne (zonder voeding) volstaan meestal voor ontvangst.
De kijker kan dan de drie VRT zenders gratis bekijken. Men kan ook kiezen voor een DVB-tontvanger met opnamefunctionaliteit. Een abonnement op Telenet, Proximus of andere tv-aanbieders is daarbij niet nodig. Maar de VRT liet in mei jongstleden weten de digitale antenneuitzendingen te staken op 1 december aanstaande.
De markt
De publieke omroep argumenteert deze beslissing op de VRT website (pagina over DVB-T) als volgt: “Het mediagebruik is volop aan het evolueren: mensen willen niet alleen lineair kijken maar willen ook kijken waar en wanneer ze willen. Ons online aanbod VRT NU beantwoordt aan deze behoefte, DVB-T niet.”
“Niet alleen lineair kijken”, in dagelijks taalgebruik heet dat: ook uitgesteld kunnen kijken. Op het internetplatform VRT NU kan je het kijken inderdaad starten wanneer je wil. Tenminste als de VRT de uitzending op VRT NU plaatst… ! Slechts een minderheid van de programma’s wordt er aangeboden.
En kan je dan met digitale antenne niet uitgesteld kijken ? Uiteraard wel, je neemt het programma met je DVB-T ontvanger/recorder op en je kijkt achteraf wanneer je wil en ook hoe vaak je wil. Want het programma blijft op je recorder staan tot je het zelf verwijderd.

 

Bij VRT NU verdwijnt het programma na een tijdje van de website. Dat is gemakkelijk voor de VRT (uitzendrechten!) maar dat is het niet altijd voor de kijker… Terugspoelen in een geprogrammeerde uitzending welke nog bezig is werkt ook. En dat gaat niet met VRT NU. Probeer op VRT NU maar eens terug te spoelen in het Journaal als deze nog in uitzending is…
De 3 wijzen
Het VRT NWS persbericht van 17 mei jongstleden over de uitschakeling van de antenneuitzendingen maakt het nog bonter: “…blijven investeren in de techniek (is) niet te verantwoorden. In de plaats wil de Reyerslaan voor het onlineaanbod volop inzetten op VRT NU. Dat is gratis en biedt de gebruiker meer mogelijkheden zoals uitgesteld kijken, doorspoelen en terugspoelen.”
De realiteit is dat VRT antenne-tv dat allemaal ook kan en beter zelfs. Daarnaast is, tot nader order, internet in Vlaanderen helemaal niet gratis maar zelfs duur in vergelijking met de buurlanden.
Hoe komt de VRT nieuwsredactie er eigenlijk toe onwaarheden te verkondigen ? Wat is waar in de tekst en wat niet … Bij vragen hierover aan de VRT ontvangt de kijker een standaardmail betreffende de uitschakeling van de antenne-tv. Het inhoudelijke antwoord blijft men steeds schuldig. Uit het persbericht kunnen we wel nog onthouden dat het gaat om een besparingsmaatregel (‘blijven investeren in de techniek is niet te verantwoorden’). De rest van de communicatie is klinklare onzin.
Hoger Lager
Hoeveel VRT-antennekijkers zijn er eigenlijk ? Niemand weet het echt. Er is immers geen terugkoppeling van kijker naar distributeur.
Of het in stand houden van de antenneuitzendingen niet te verantwoorden is, is maar de vraag. De VRT beweert aan de hand van een betwiste enquête (IPSOS) dat er maar 45.000 kijkers zijn. De enquête werd enkel telefonisch afgenomen. Bij een nichemarkt als DVB-T is het noodzakelijk dat men daadwerkelijk ook ter plaatse enquêtes gaat afnemen. Bijvoorbeeld bij sluizen om binnenvaartschippers te vinden welke antenne-tv kijken. Het is maar één bemerking uit een groot vat vol kritiek over deze door de VRT bestelde studie.
Een andere studie van Digimeter klokte af op 250.000 kijkers. De Standaard journalist Dominique Deckmyn twitterde dat in zijn omgeving haast iedereen wel iemand kent die antenne-tv kijkt. Hoe kom je dan maar aan 45.000 kijkers als ook anderen die ervaring zouden delen … ?
Hoeveel of hoe weinig antennekijkers er ook zijn, de VRT lijkt te vergeten dat ze een openbare omroep zijn en bijgevolg de plicht hebben bereikbaar te zijn voor iedereen. De VRT mag dit niet enkel economisch aftoetsen. De VRT is geen commerciële omroep. Of gaan we ook alle operahuizen sluiten omdat ze niet het aantal bezoekers halen van bijvoorbeeld een Tomorrowland en bijgevolg teveel kosten per operabezoeker?
Sorry voor alles ?
De VRT communicatie over de uitschakeling is op zijn zachtst gezegd wat vreemd. In de antenne-tv uitzendingen (bvb. het Journaal) kwam het onderwerp helemaal niet aan bod. Ook is er bij de VRT-antennekijker nog steeds geen ticker (horizontale bewegende tekstbalk onderaan het scherm) te zien waarop de uitschakeling bekend gemaakt wordt. De VRT heeft over de uitschakeling enkel bericht op internet en op de radio. Het is alsof een bakker welke definitief zijn zaak sluit dit zou bekend maken in de daarnaast liggende beenhouwerij in plaats van in zijn eigen zaak …
Veel VRT antennekijkers zijn daardoor nog steeds niet op de hoogte van de nakende uitschakeling. Waarom wacht de VRT zo lang om het slechte nieuws bekend te maken bij de eigen kijkers ? Als weinig antennekijkers op de hoogte zijn van de uitschakeling kan er ook weinig protest zijn. En bijgevolg kan iedereen besluiten dat er maar weinig antennekijkers zijn want er is weinig protest …
Heel bewust koos men er ook voor om de aankondiging slechts zes maand vooraf te doen. Normaal kondigt men zo’n uitschakelingen minimum een jaar vooraf aan … Ook de timing is perfect, na de heel beperkte aankondiging volgt al snel de grote vakantie en het politiek verlof. En tegen dat iedereen terug aan het werk is en ook de politiek en de parlementen terug in gang schieten, is de afschakeling bijna onafwendbaar.
De krampachtige VRT communicatie en het negeren van vervelende vragen, het doet allemaal vermoeden dat de VRT zelf denkt dat er heel wat meer antennekijkers zijn dan ze zelf beweren. En dat die kijkers wel eens heel boos zouden kunnen worden eenmaal het nieuws bekend is …
Buurman, wat doet u nu?
Alle buurlanden (en bij uitbreiding zelfs haast alle EU landen) bieden de openbare omroep gratis aan via antenneuitzendingen. Zo kan iedereen ongeacht status of inkomen op een eenvoudige manier en ook zonder internettoegang ondermeer het tv-nieuws en de politiek van zijn land volgen. Zeer laagdrempelig en dus ook zonder ingewikkelde settopboxen en dergelijke. Het zorgt ervoor dat wie dat wil goed op de hoogte blijft van de gebeurtenissen in zijn land.
In een democratie is men dit verplicht aan zijn burgers. Een gerespecteerde openbare omroep maakt een democratie sterker. In ruil betaalt de burger de dotatie.
Ook hier bij ons is dit democratisch principe verankerd in ondermeer de beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap.
Een citaat uit deze beheersovereenkomst (pagina 18) : ‘Het informatie- en duidingsaanbod van de VRT is toegankelijk en gratis beschikbaar voor de eindgebruiker’. Vanaf 01/12 zijn we de enige regio in de EU welke geen ‘openbare’ gratis te ontvangen antenneuitzendingen meer hebben. En van de schending van de beheersovereenkomst schijnt niemand hier wakker te liggen …
Villa politica
Verzoekschriften over de afschaffing van de antenneuitzendingen gericht aan het Vlaams Parlement (Commissie Media) worden onontvankelijk verklaard of worden ontvankelijk verklaard en vervolgens niet ten gronde behandeld. Verzoekschrijvers worden verwezen naar het verslag van de Commissie Media, zitting van 31 mei jongstleden. Op die datum diende de bevoegde VLD minister Sven Gatz uitleg te geven over de gestelde vragen van collega politici.
De minister zei daarin over de antenne-tv uitzendingen: “Deze technologie biedt ook niet de functionaliteiten die een moderne mediagebruiker verwacht.” En over VRT NU: “Een gebruiksvriendelijk en toegankelijk online videoplatform dat kijkcomfort biedt. Met VRT NU kijk je waar en wanneer je wilt” En verder: “De VRT is niet over één nacht ijs gegaan en biedt een meer dan waardig alternatief” Zoals al gemeld, deze conclusies kloppen gewoon niet.
VRT NU of VRT NOOIT ?
Zowel de VRT als de minister schuiven steeds VRT NU naar voren als alternatief voor de antennekijker. Maar VRT NU kan geen alternatief zijn omdat – naast de schendingen van de beheersovereenkomst en andere verdragen – het gewoon niet of heel slecht werkt op een tv-scherm. De meeste VRT-antennekijkers zijn televisiekijkers en geen smartphone of tabletkijkers … Kijkers kunnen in hun woonkamer de 60” TV toch niet gaan vervangen door een 10” tablet ?
Als men de VRT vraagt wanneer er apps komen voor smart-tv’s is het antwoord: “Die staan niet op de planning … VRT ondersteunt vandaag geen HbbTV, geen smart-tv apps, geen native Apple TV en geen native Android TV. Helaas heeft VRT niet de middelen om elk platform op de markt specifiek te ondersteunen.”
Bijgevolg is het nogal leugenachtig om VRT NU als vervanger voor antenne-tv voor te stellen. Men schaft een platform af wegens ‘te duur’ en vervolgens zegt men van het zelf gekozen vervangende platform dat het ook te duur is om iedereen te bedienen.
Het heeft er alle schijn van dat de bevoegde minister en de VRT alle antennekijkers wil doen intekenen op een pakketzender betaalabonnement … Dat levert nog eens extra inkomsten op voor de VRT want elke distributeur dient per abonnee bij te dragen aan de VRT. Een VRT antennekijker levert de VRT niets extra op …
Tegelijk verkondigen dat men wil besparen door antenne-tv uit te schakelen en VRT NU als alternatief voorstellen maar vervolgens ook weer beweren dat er geen geld is om VRT NU beschikbaar te maken op een gewoon TV scherm is niet meer ernstig. De VRT is een betaalomroep in wording …
Switch (maar niet voor hetzelfde geld)
En de VRT heeft nog meer geld geroken. Sinds een goed jaar zendt ook TV-Vlaanderen via gewone antenne uit maar dan in DVB-T2, de opvolger van DVB-T. Hun antenne aanbod bestaat vooral uit de Vlaamse commerciële tv-zenders. In hun reclameadvertenties verwees TV-Vlaanderen ook naar de ‘gratis VRT zenders’. Dat vond de VRT niet leuk want reclame voor hun gratis DVB-T zenders konden ze missen als de pest.
De VRT had al besloten (maar nog niet gecommuniceerd) dat ze de antenneuitzendingen gingen stopzetten. De reclame van TV-Vlaanderen kwam dus zeer ongelegen en een juridische procedure werd gestart. Ondertussen heeft de VRT een overeenkomst bereikt met TV-Vlaanderen. Zij gaan de VRT kanalen zelf uitzenden en de VRT daarvoor ook nog een vergoeding betalen.
De VRT verwijst nu zelf naar het DVB-T2 antenneaanbod van TV-Vlaanderen ! Gekker kan het niet worden. Pikant detail: in het persartikel over de TV-Vlaanderen deal op de VRT website werd enkele uren na de publicatie het woordje ‘gratis’ geschrapt in de tekst. Er werd verwezen naar de vorige situatie waar de VRT de gratis uitzendingen leverde. Blijkbaar mag de kijker nu al niet meer weten dat de VRT ooit gratis te ontvangen was !
Een onbegrijpelijke deal welke een feitelijk einde maakt aan de ‘openbare’ omroep. Een commerciële tv-operator staat in voor de antenneuitzendingen van de openbare omroep en mag daar aan de kijkers nog eens abonnementsgeld voor vragen.
Kijk uit
De VRT lijkt de jackpot gewonnen te hebben met de afschaffing van de antenneuitzendingen. Ze zijn er binnenkort zelf van af, hoeven er niets meer voor te betalen en ontvangen nog eens extra inkomsten via TV-Vlaanderen. En er kan ook nog wat extra geld volgen voor elke VRT-antennekijker welke na 1 december ook nog een betaalabonnement neemt bij een aanbieder.
Toch is een hoera ver van gepast. De VRT nam een zeer asociale maatregel waarbij ze blijkbaar vergat dat ze zichzelf minder relevant maken voor de maatschappij en zijn burgers welke de dotatie betalen.
Ook al was het een autonome VRT-beslissing, de meerderheidspartijen (met vooral VLD en NVA) hebben in de mediacommissie de afschaffing van de antenneuitzendingen wel erg gefaciliteerd. De gedelegeerd bestuurder van de VRT hoefde bij de voorstelling van het jaarverslag zelfs niet te antwoorden op de kritische vragen van de oppositie omtrent het opdoeken van het antenne-tv verhaal. Overheidsbesparingen zitten dan ook in het DNA van die partijen.
Maar voor de VRT zou dit wel eens een pyrrusoverwinning kunnen worden. Op termijn zullen steeds meer Vlamingen beseffen dat de VRT eigenlijk geen echte openbare omroep meer is … En in een nieuwe Vlaamse regering zal de NVA vermoedelijk (gelet op de opiniepeilingen) terug als eerste aan zet zijn. Laat dit nu net de partij zijn welke nogal wat leden telt die niet echt blij zijn met een sterke openbare omroep.
In de besparingsroes kan men dan een stap verder gaan. Een voorstel om de VRT dotatie fors te verminderen of gewoon af te schaffen kan onder de gegeven omstandigheden snel werkelijkheid worden ! Wie zou er immers nog iets op tegen hebben als iedereen al moet betalen aan Telenet, Proximus of TV-Vlaanderen om de VRT uitzendingen te kunnen zien ?
Of komt het toch zo ver niet ? Een actiegroep ‘Red de antennekijker’ probeert de antenne uitschakeling alsnog tegen te houden. Op hun website antennekijker.be vind je een internetpetitie en veel nieuws omtrent de antenneuitzendingen. Je kan er zelfs protestaffiches downloaden.
De afspraak
Vind jij ook dat de VRT een echte openbare omroep moet blijven: sociaal, laagdrempelig en voor iedereen gratis toegankelijk ? Dan weet je waarheen … waar wacht je nog op ?
Frederik Van de Casteele
Actiegroep Red de antennekijker

 

1 https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-luister/radio-luisteren/dvbt/
2 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/17/vrt-stopt-eind-dit-jaar-met-uitzenden-via-dvb-t/
3 https://www.vrt.be/content/dam/vrtbe/over-de-vrt/prestaties/DVB-t_onderzoek.pdf
4 https://www.imec-int.com/drupal/sites/default/files/inline-files/imec-digimeter-full-2018.pdf
5 https://www.vrt.be/content/dam/vrtbe/over-de-vrt/opdrachten/opdrachten/Beheersovereenkomst%202016-2020.pdf
6 https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1256039/verslag/1259767

 

511a5-radiovisie-logo-klein-png-463

 

Red-de-antennekijker

659c0-140731294-1063